Lagerschool Leerplan 3. Leerjaar - Islam Lessen

Laatste Nieuws

03-03-2014

Lagerschool Leerplan 3. Leerjaar

Geloofsleer

Wat weten we over godsdienst en goed gedrag (achlâq)?

5. Religieuze uitdrukkingen in ons dagelijks leven
    5.1 Bismillâhi ‘r-Rahmâni ‘r-Rahîm
    5.2 Dankbaarheid aan Allah (Sjoekr).
    5.3 De begrippen: Halâl (toegelaten), harâm (verboden), hasanât (goede daden), sayyi’ât (slechte daden/zondes).
    5.4 Islamitische uitdrukkingen in onze wensen en smeekbeden.
    5.5 Wij begroeten elkaar( de salâm).
    5.6 We leren de Kalimatoe’t Tawhîd en de Sjahâda.
6. Kennismaking met religieuze symbolen in mijn leefomgeving.
7. Het belang van het leren over religie.
8. Godsdienst is goed gedrag (goed achlâq).
    8.1 Ik gebruik vriendelijke woorden
    8.2 Ik verricht goede/ vriendelijke daden
    Smeekbeden: Rabbanâ

Aanbidding

III. Ik leer de gebedsplaatsen kennen

7. De moskee is de gebedsplaats van moslims.
8. We bidden samen in de moskee.
9. We leren over het moskeepersoneel.
10. In de moskee wordt vijf keer per dag de adzân (oproep tot het gebed) gelezen.
11. In de moskee wordt er gezamenlijk gebeden.
12. Ik leer over de gebedsplaatsen van mijn vrienden.
    Sôera Al Fâtiha

IV. Onze voornaamste gebeden

5. Ik smeek enkel tot Allah.
6. Ik leer de salât (het gebed).
7. Wij richten ons naar de qibla (Ka°ba) tijdens de salât.
8. Moslims komen samen bij de Ka°ba.
9. De 5 plichten in islam. (De 5 zuilen van islam)

Het leven van de profeet

Mohammed (v.z.m.h.) wordt profeet

3. Mohammed zoekt zijn Heer (Rabb).
4. Allah (s.w.t) kiest Mohammed als Zijn profeet.
3. Chadîdja (r.°anhâ) steunt de Profeet (v.z.m.h.).
4. Mohammed (v.z.m.h.) begint zijn familie en vrienden te onderrichten in islam.
    Sôera Al Masad


Koran

Ontmoeting met de Koran.

1. De Koran is Arabisch.
2. De Koran bestaat uit âyât (verzen) en soewar (hoofdstukken).
3. De Koran bestaat uit onderdelen ( djoez).
4. Wij onderzoeken de Koran/ Wij werpen een blik op de Koran.
    Soera An Nasr

Zedelijkheid

Ik hou van mijn familie.

6. Mijn familie.
7. Mijn godsdienst spoort aan om mijn ouders te gehoorzamen en goed op te schieten met mijn broers en zussen.
8. Thuis vervul ik mijn verantwoordelijkheden./Thuis voer ik mijn taken uit.
9. Ik leef gelukkig met mijn familie.
10. Binnen mijn familie helpen wij elkaar/ Familieleden helpen elkaar.
    Sôera Al Kâfirôen

Godsdienst en Cultuur

Ik leer de relatie tussen religie en cultuur in ons dagelijks leven.

5. Mijn godsdienst beveelt goede relaties met de medemensen aan.
6. Mijn godsdienst spoort mij aan om het milieu en de natuur te
beschermen.
7. Het gebruik van religieuze uitdrukkingen in mijn dagelijks leven.
8. Wij leren over de religieuze symbolen rondom ons.

Geen opmerkingen: