Lagerschool Leerplan 4. Leerjaar - Islam Lessen

Laatste Nieuws

03-03-2014

Lagerschool Leerplan 4. Leerjaar

Geloofsleer

III. Onze geloofsfundamenten

9. De 6 geloofsfundamenten van de islam.
    9.1 Het geloof in Allah.
    9.2 Het geloof in de engelen.
    9.3 Het geloof in de boeken.
    9.4 Het geloof in de profeten.
    9.5 Het geloof in de voorbeschikking.
    9.6 Het geloof in de Âchira (het hiernamaals).
    De doe°Ã¢' Âmantoe

IV. Ik leer over Allah en Zijn engelen

5. Ik leer Allah kennen.

5.1 Allah houdt van mij en ik hou van Allah.
5.2 Ik vertrouw in Allah en Allah heeft vertrouwen in mij.
5.3 Allah doet mij leven en Hij beschermt mij.
5.4 Allah hoort alles wat ik zeg, ziet alles wat ik doe, weet
alles wat ik denk.
5.5 Allah lijkt op niets of niemand.

6. Wij geloven in de engelen van Allah.

6.1 Ik leer over de eigenschappen van de engelen.
6.2 Ik leer over de taken van de engelen.
6.3 De engelen zijn met ons. Oppassen voor de valkuilen van de duivel.
6.4 Islam raadt ons aan om afstand te houden van het bijgeloof
    De Smeekbede: Tahiyyât (at-tasjahhoed)


Aanbidding

Materiële en spirituele reinheid.

3. Mijn godsdienst vraagt om proper/netjes te zijn
    3.1 Ik hou mijn lichaam proper.
    3.2 Ik hou mijn kleren proper.
    3.3 Ik hou mijn omgeving proper en ik bescherm ze.
    3.4 Reinheid voor mijn gezondheid.
4. Afspraken naleven, eerlijk en rechtvaardig zijn en reinheid.
    Sôera Al Fâtiha + de betekenis


Het leven van de profeet

Laten we kennismaken met Mohammed (v.z.m.h.)

5. Ik leer over de geboorteplaats en de omgeving van de profeet Mohammed (v.z.m.h.).
6. Ik leer over de familie van de profeet Mohammed (v.z.m.h.)
7. De geboorte, de kindertijd en de jeugd van de profeet Mohammed (v.z.m.h.)
    a. De geboorte en de kindertijd
    b. De jeugd van de profeet (v.z.m.h.)
    c. De goede handelingen van de profeet in zijn kindertijd en in zijn jeugd.
    d. De Profeet Mohammed (v.z.m.h.) hield van zijn familie en respecteerde hen.
    e. De Profeet Mohammed (v.z.m.h.) onthield zich van de slechte daden.
    f. Profeet Mohammed (v.z.m.h.) reageerde beleefd en kalm tegen oneerlijke praktijken.
   Sôera Al Mâ°Ã´en + de betekenis


Koran

Kennismaken met de Koran.

5. Het laatste heilige boek is de Koran.
6. De openbaring van de Koran aan profeet Mohammed (v.z.m.)
7. Het bundelen en het kopiëren van de Koran.
8. De structuur van de Koran.
   8.1. Vers, âya(t)
   8.2. Hoofdstuk, sôera
   8.3. Djoez
    Sôera Al Qoeraysj

Zedelijkheid

Liefde, vriendschap en broederschap

11. Waarom is er behoefte aan liefde en om geliefd te worden?
12. Liefde is een zegen van Allah voor de mensheid.
13. Allah houdt van zijn schepselen.
14. De basis van vriend- en broederschap is de liefde.
15. Islam raadt aan om in harmonie te leven met elkaar.
16. Doen leven is het werk van liefde.
   Sôera Al Fiel (Fîl)

Godsdienst en cultuur

Familie

9. Gemeenschappen bestaan uit families.
10. Mijn ouders willen het beste voor mij.
11. Ik ga goed om met mijn broers en zussen.
12. Wij respecteren en helpen elkaar.
13. Onze familiale problemen lossen wij op door wederzijds begrip.
14. De adviezen van de islam over familiale kwesties.
     Enkele Smeekbeden

Geen opmerkingen: