Leerplan Klas 5 - Islam Lessen

Laatste Nieuws

02-03-2014

Leerplan Klas 5

Leerdomein Geloofsleer

De mens en zijn lot

1. Begrippen over het lot
2. Menselijke eigenschappen en het lot
    2.1.Verstandig zijn
    2.2. Vrij zijn/onafhankelijk zijn
    2.3. Verantwoordelijk zijn
3. Begrippen met betrekking tot het lot
    3.1. Het leven en de dood
    3.2. Levensonderhoud/zegening
    3.3. Ongeluk/tegenslag/onheil
    3.4. Gezondheid en ziekte
    3.5. Succes boeken en falen
    3.6. Overlaten aan God
    3.7. Gunst en kwaad/onheil

Leerdomein Aanbidding

Voordelen van eredienst/aanbidding in de Islam

1. Voordelen van eredienst/aanbidding
    1.1. Eredienst versterkt de relatie tussen mens en zijn schepper.
    1.2. Eredienst versterkt de innerlijke rust bij de mens.
    1.3. Eredienst ontwikkelt het vertrouwensgevoel bij de mens.
    1.4. Eredienst ontwikkelt het verantwoordelijkheidsbesef.
2. Maatschappelijke voordelen van erediensten/aanbidding.
    2.1. Erediensten spelen een rol bij het ontwikkelen van goede zeden.
    2.2. Eredienst beschermt de mens tegen het kwaad.
    2.3. Eredienst leert geduld en onzelfzuchtigheid hebben.
    2.4. Erediensten moedigen de sociale hulpverlening aan.
    2.5. Eredienst speelt een rol bij de integratie.


Leerdomein Het leven van de profeet

Profeet Mohammed als voorbeeldfiguur

1. Voorbeeldfiguur in de Koran en hun eigenschappen
2.Profeet Mohammed is voor ons een voorbeeldfiguur.
    2.1. Betrouwbaarheid van profeet Mohammed
    2.2. Barmhartigheidsgevoel bij profeet Mohammed
    2.3. Profeet Mohammed en zijn rechtvaardigheid
    2.4. Profeet Mohammed en het vergemakkelijken
    2.5. Profeet Mohammed en zijn tolerantie/verdraagzaamheid
    2.6. Profeet Mohammed zijn geduld en vastberadenheid
3. Liefde voor Profeet Mohammed in onze cultuur
4. Liefde voor ahloe beyti rasôelillâh in onze cultuur

Leerdomein Koran

Interpretaties in de Islamitische gedachtegoed

1. Aanleidingen/oorzaken tot de meningsverschillen in de interpretaties.
    1.1. oorzaken van menselijke eigenschappen
    1.2. Sociale oorzaken
    1.3. Culturele oorzaken
    1.4. geografische oorzaken
    1.5. Politieke oorzaken
    1.6. oorzaken uit de religieuze teksten
2. Geloof-stromingen binnen de Islamitische gedachtegoed
    2.1.Chârîdjiyya/Chawâridj
    2.2. Sjiieten
    2.3. Moe°tazila
    2.4. Mâtoerîdiyya
    2.5 . Asj°Ã¢riyya
3. Rechtsscholen
    3.1. Dja°fariyya
    3.2. Hanafiyya
    3.3. Mâlikiyya
    3.4. Sjâfi°iyya
    3.5. Hanbaliyya
4. Elementen die de verschillende interpretaties integreren in de Islamitische gedachtegoed
    4.1 Eenheid
    4.2 Profeetschap
    4.3. Koran

Leerdomein Zedelijkheid

Islam en vrede

1. In vrede leven is een behoefte.
2. Islam hecht belang aan vrede en samenleven.
3. Onderhoud voor 1 mens, betekent onderhoud voor iedereen.
4. Profeet Mohammed is een ambassadeur/gezant van vrede.
5. Oorlog is een misdaad van de mens.

Leerdomein Godsdienst en Cultuur

Islam en esthetiek

1. De maat en de harmonie in de universum
2. Mens en esthetiek
3. Koran en schoonheid
4. Profeet Mohammed en zijn pracht
5. Schoonheid in het leven
    5.1. schoonheid in woorden
    5.2. schoonheid in daden
    5.3. schoonheid in proces en product
6. Esthetiek in de Islamitische beschaving
    6.1. Architectuur
    6.2. Literatuur/poëzie
    6.3. Muziek
    6.4. Kalligrafie, versiering en miniatuur

Geen opmerkingen: