Leerplan Klas 6 - Islam Lessen

Laatste Nieuws

02-03-2014

Leerplan Klas 6

Leerdomein Geloofsleer

Het leven en het hiernamaals

1. Het Leven is niet zonder doel
2. Bijdrage van het geloof aan het leven
3. Er is een vergelding voor onze daden
4. Leven en laten leven is een verantwoordelijkheid
5. Dood is een feit/realiteit van het leven
6. Afscheid nemen voor het hiernamaals
    6.1. Eredienst/gebed bij begrafenis
    6.2. De Koran lezen
    6.3. Herdenkingsdienst voor de Profeet Mohammed
    6.4. Bidden
    6.5. Aan liefdadigheid doen
7. Dag des oordeels
8.Een nieuw leven: het hiernamaals


Leerdomein Aanbidding

Eredienst in verschillende geloofsovertuigingen

1. Eredienst/aanbidding in godsdiensten
    1.1. Gebed en aanbidding
    1.2. Vasten
    1.3. Bedevaart
    1.4. Aalmoes
    1.5. Offer
2. Plaatsen voor gebed in godsdiensten
3. Belangrijke dagen en avonden in godsdiensten


Leerdomein Het leven van de profeet

De Profeet Mohammed (°a.s.) begrijpen

1. Hadîŝ en islamitisch bevel
2. De lokale en universele dimensie van het gedrag van de Profeet Mohammed(°a.s.)
3. Het belang van het Islamitisch bevel bij het begrijpen van het geloof
4. Hoe moeten we de Profeet Mohammed(°a.s.) begrijpen?
5. Voornaamste bronnen voor hadîŝ


Leerdomein Koran

Mystieke reacties in het Islamitisch denken

1. Het ontstaan van mystiek denken
2. Relatie tussen God en Schepsel in het mystiek denken
3. Morele dimensie in het mystiek denken
4. Effectieve reacties voor mystiek denken in onze cultuur
    4.1. Relatie îmân en ahlâq/moraal
    4.2. Enkele belangrijke sofistische reacties
    4.3. Enkele hoofdprincipes van het mysticisme
    4.4. De belangrijkste onderwerpen bij het soefisme gepleegd
5. Cultuur van tolerantie en samenleven


Leerdomein Zedelijkheid

I. Berouw en vergeving

1. De mens is een wezen dat fouten maakt
2. Berouw is een deugd die zich bekeert van fouten naar een goede houding.
3. God is Vergevensgezind, en houdt van vergevensgezinde mensen.
4. Vergeving verheft de mens.
5. Vergeving is de basis van de individuele en de sociale verdraagzaamheid.
6. Het goede vernietigt het slechte.

II. De doelstellingen van de geboden en verboden in de Islam

1. Inleiding
2. De doelstellingen van de geboden en verboden binnen de Islam
    2.1. Het opvoeden van het individu en hem laten rijpen op het vlak van de moraal
    2.2. Het tot stand brengen van rechtvaardigheid binnen een gemeenschap
    2.3. Beschermen van het algemeen belang
      2.3.1. De algemene belangen die van kracht zijn
      2.3.2. De graden van de algemene belangen
      2.3.3. De verplichtingen binnen de hiërarchie van de algemene belangen
      2.3.4 De hiërarchie van de plichten van de mens
3. Het overwinnen van moeilijkheden en het wegwerken van het schadelijke


Leerdomein Godsdienst en Cultuur

I. Bestaande religies en dezelfde kenmerken

1. Een algemeen overzicht bij de bestaande religies
    1.1. Abrahamitische religies: Jodendom, Christendom en islam
    1.2. Indische religies: Hindoeïsme, Boeddhisme, Jaïnisme, Sikh-isme
    1.3. Chinees en Japanse religies: Taoïsme, Confucianisme, Shintoïsme
    1.4. Traditionele religies
2. Vergelijkbare kenmerken van religies
    2.1. Geloof kenmerken
      2.1.1. God
      2.1.2. Heilig boek
      2.1.3. Profetie
      2.1.4. Hiernamaals
    2.2. Morele eigenschappen
3. Milieubewustzijn bij religies.
4. Interreligieuze Betrekkingen in de globaliserende wereld

II. Het huwelijk in de Islam

1. Positie van de vrouw in de islam
2. Het belang van huwelijk in de islam
3. Verschillende stadia van het huwelijk
    3.1. Het kiezen van een partner
    3.2. Aanzoek en acceptatie van huwelijk
    3.3. Het huwelijkscontract
    3.4. De verloving
    3.5. De huwelijksuiting
    3.6. Bruiloft
4. Rechten en plichten
    4.1. Rechten van de echtgenote
    4.2. Rechten van de echtgenoot
5. Rechten van het kind Echtscheiding

Geen opmerkingen: